Hva?
Ålesund voksenopplæring har hatt et prosjekt der vi har prøvd ut metoder og innlæringsstrategier i matematikkundervisningen med flerspråklig støtte. Prosjektet er støttet av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI). Basert på utprøvingen har vi laget følgende produkter:
Bakgrunnen for prosjektet
Ålesund voksenopplæring er en skole for voksne deltakere over 16 år. Deltakerne er fra 64 land, og det blir snakket enda flere språk her. Vi har en grunnskoleavdeling med 76 elever, og en norskavdeling med over 500 elever. Vi har også en stor spesialpedagogisk avdeling. Deltakerne våre kommer fra mange forskjellige kulturer, og de har ulik skolebakgrunn. Noen har ingen skoleerfaring, mens andre har høy utdanning.
I matematikkprosjektet med flerspråklig støtte deltar elever uten tidligere skolebakgrunn, og som er i begynnerfasen i å lære norsk. Et annet kjennetegn ved deltakerne i prosjektgruppa er at de har klart seg godt i et samfunn uten å forholde seg til skrift. De har likevel på ulike måter forholdt seg til tall, men uten noen form for bruk av skrift. De har brukt andre matematiske strategier i dagliglivet enn det som er vanlig for personer med skolebakgrunn. Her i Norge derimot, er det helt avgjørende å kunne forstå skriftlige symbol. I hvilken grad og hvordan man kan gjøre bruk av regning, lesing, skriving og meningsutveksling med tall, blir kalt for matematisk literacy.
Målet i prosjektet er å øke deltakernes matematiske kompetanse som de trenger i hverdagen. I prosjektet prøver man ut matematikkopplæring med flerspråklig støtte, da erfaring og forskning viser at læring skjer raskere på et språk man mestrer godt, parallelt med at det norske språket blir utviklet.
Hvordan?
Vi har gitt flerspråklig støtte på arabisk og kinyabwisha. Morsmålslærerne våre kan også andre språk, slik at de i tillegg kan gi støtte på språkene swahili, fransk og kurdisk. Noen av deltakerne kan også flere språk i tillegg til førstespråket sitt. Vi prøver å ta i bruk de ulike språkene for å få fram matematiske begreper og regnemåter.
Det å bruke de flerspråklige ressursene sine når man skal lære noe nytt, ser vi på som en fordel for rask og god innlæring, samtidig som det respekterer deltakernes identitet. På morsmålet kan de resonnere og diskutere ulike begrep og algoritmer, som deretter kan danne grunnlag for bedre forståelse av de norske begrepene, og føre til dypere læring.
Med flerspråklig støtte har vi prøvd ut å bruke metoder og innlæringsstrategier i matematikkundervisninga som både er meiningsfulle og lette å huske. Vi har hele tiden prøvd å trekke inn symbol fra dagliglivet rundt oss i undervisningen, slik at deltakerne blir bevisste på matematikken som vi omgir oss med. Vi har brukt mye konkreter fra den voksnes hverdag, og vi har gått ut i butikker og i byrommet for å ta bilde av matematiske symbol, leser på kvitteringer, regninger og brev. Gradvis har vi erstattet konkretene med bilde, tegninger, tallsymbol og andre symbol. Det å få en matematisk bevissthet og kunne generalisere fra det konkrete til det abstrakte har vært et viktig mål i undervisningen.
Produkt
I 2023 har vi laga seks filmer om forskjellige matematiske tema fra prosjektet på arabisk, kurdisk, swahili og kinyabwisha. Vi har også laga metodebeskrivelser til filmene som forklaring/lærerressurs.
Filmene handler om grunnleggende tallforståelse, posisjonssystemet og innføring av de fire regneartene, der dette blir forklart gjennom bruk av konkreter, praktiske aktiviteter og morsmålsstøtte.
Dette er filmer beregnet på deltakere som har liten eller ingen erfaring med skrift eller ikke har lært å lese og skrive tidligere, og som er på nivå for grunnopplæring i læreplanen «Læreplanen for norsk for voksne innvandrare”. I tillegg er de nybegynnere i norskopplæringa.
Deltakerne har ulike morsmål som blir brukt som ressurs / en vei inn til matematikkens verden. De har også andre ressurser gjennom erfaringer og bruk av hverdagsmatematikk. Matematikkunnskapen deres har ikke blitt formalisert eller skriftliggjort. De er heller ikke vant med den “skolske” tankegangen om at matematikk er en eigen disiplin.
Deltakerne har ulike strategier for å lære matematikk, men de har i liten grad tatt hensyn til matematiske symbol i hverdagen. De fleste elevene har derfor ikke et bevisst forhold til skriftlige tegn som omgir dem i dagliglivet her i Norge.
På bakgrunn av dette har matematikklæringen for denne gruppen deltakere to hensikter:
- Læring av matematikk for å klare seg i hverdagen. Det blir gjort med praktiske og konkrete aktiviteter og med eller uten symbol. Men læreren må være klar over kva som er best for eleven etter hvilket nivå han/hun er på.
- Læring av et matematisk symbolspråk som kan brukes i videre matematikklæring og som et redskap som kan brukast i dagliglivet.
Det er tre moment som er spesielt viktige når deltakere som har liten erfaring med skrift eller ikke har lært å lese og skrive tidligere skal lære matematikk:
- Bruk av konkreter (også av morsmålslæreren/ flerspråklig assistent/ språkhjelper)
- Konkretene og oppgavene må gi mening og mestringsfølelse.
- Forklaring av begreper og diskusjoner mellom morsmålslærer og deltaker.
Deltakere med liten eller ingen skolebakgrunn vil ikke først og fremst lære matematikk gjennom skriftlige aktiviteter. Det kan derfor være formålstjenlig å plassere de skriftlige aktivitetene mot slutten av ei økt, i etterkant av læringsaktiviteter, eller knyttet til oppgaver med konkreter. De skriftlige aktivitetene bør dessuten ha en enklere vanskegrad enn de muntlige aktivitetene og samtalene. På denne måten kan de oppleve mestring, noe som er svært viktig.
Skriftlig utholdenhet vil også variere fra elev til elev, og må tilpasses – og trenger ikke ha noe sammenheng med matematikkforståelsen. For eksempel kan det være nok for en elev å bare tegne 3–tall eller 8–tall, mens andre kan utføre to sider med forskjellige mattestykker. I hoderegning kan gjerne den som bare tegner 3–tall være best i klassen, mens de som regner side opp og side ned, kanskje ikke er like flinke i hoderegning.
Vi har erfart at variasjon over samme tema kan være med på å øke utholdenhet og gi en bedre innlæring. Derfor er det nødvendig å gjenta problemstillingene, fra for eksempel filmsnuttene, gjennom ulike aktiviteter.
Til hver film er det vedlagt veiledning med forslag til forskjellige aktiviteter og referanser til forskjellig materiell og bøker som har blitt brukt i prosjektet.
Vi har også laga en del materiell selv, både regneoppgaver, regnekort og tallplakater i forskjellige størrelser.
Når vi har utarbeidet undervisningopplegg til elevene på grunnleggende nivå har vi brukt både “Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere” og “Modul 1 og 2 i Forsøkslæreplanen i matematikk i FVO".
Se filmene på kommunens YouTube-kanal.
Se veiledninger:
Hvem
Lene Meck Kvassheim, avdelingsleder grunnskole for voksne ved Ålesund voksenopplæring er prosjektleder.
Johanne Larsgård Jåtun er lærer og primus motor i prosjektet.
Veileder for prosjektet er Marianne Eek fra Høyskolen i Innlandet.
Flerspråklige assistenter er Oscar Kachunga og Darin Mahmoud Iversen.