Veiledning til film om tallsystemet

Veiledning og tips til ulike aktiviteter for å lære tallsystemet - en av filmene fra Ålesund voksenopplæring for undervisning i matematikk på flere språk.

Ålesund voksenopplæring har prøvd ut forskjellige metoder med flerspråklig støtte i grunnleggende matematikkopplæring.  Det er laget seks filmer om forskjellige matematiske temaer fra prosjektet på språkene arabisk, kurdisk, swahili og kinyabwisha.

Teksten nedenfor er metodebeskrivelser/veiledning til filmene i matematikk med flerspråklig støtte. Disse må leses av lærer i forkant av bruk av filmene og videre arbeid med temaene. 

Elevene bør kjenne til addisjon i området 0 – 10 før de begynner med tallsystemet, slik at de forstår begrepet addisjon eller pluss på forhånd. Dette temaet bør tas opp med jevne mellomrom, og man kan starte med det allerede når man jobber i talområdet 10 – 20.  De bør også ha lært både muntlig og skriftlig tallene fra 0 til 10

Vi har erfart at man må fortsette å bruke ekte konkreter også i dette temaet. Det betyr blant annet at man må bruke ekte penger, ikke lekepenger, for eksempel. Men så er jo målet at elevene skal kunne også bruke semikonkreter eller abstrakter etter hvert, slik at de kan bruke det som hjelpestrategier. Derfor bruker vi både ekte penger og centikuber i denne aktiviteten som vist på filmen.  Etter hvert kan man gå over til lekepenger.

På forhånd er det lurt om læreren ha kopiert opp og laminert tallkort 0 – 9, 10 – 90 og 100 – 900 i noen eksemplarer slik at de kan passe til elevgrupper i fellesundervisning. Lag også et lærereksemplar i stor størrelse. 

Oppgaver

La elevene jobbe i grupper eller par.

Samtaler: 

  • Samtal om: “hvorfor skriver vi tolv slik: 12? 
  • Gi elevene hver sine bunker med penger og la de vise “12” med pengene
  • Si et nytt tosifret tall, og la alle gruppene finne fram riktig beløp. 
  • Del ut centikuber med tierstaver og kuber og la dem telle opp det samme tallet som pengene med centikubene. På den måten bevisstgjøres ulike måter å representere det samme tallet på. 
  • Gi elevene hver sine ferdige tallkort (slik som på filmen) og vis tallet med tallkortene også. Finn tallkortene og sett dem sammen til riktig tall.
  • Se på tallene og spør om for eksempel 15: “Hva betyr 1?”  “Hva betyr 5?” 
  • Læreren prøver seg fram med ulike tosifrede tall, og innfører etter hvert også tresifrede tall når man ser at elevene er klar for det.
  • Man kan også la elevene skrive tallene i boka si. 
  • Gjenta oppgavene fra filmen med ulike små og store tall mange ganger samme dag og over en lang periode. 
  • Et alternativ er å koble tallene til butikkpriser på ulike varer. Men det tar litt lenger tid, så det trenger man ikke å gjøre hver gang.  
  • Sammenligne to av tallene vi har hatt og diskutere hvilket som er størst og hvorfor. Spørsmålet stilles av lærer, men elevene diskuterer det i morsmålsgruppene. 
  • Elevene leser tallene høyt i gruppa si. Fokuser spesielt på uttale av 13 - 30, 14 - 40, og 15 51 osv.
  • Spør hva de synes er vanskelig her, for det er åpenbart at de vil støte på en del utfordringer når det gjelder uttale eller tankegangen rundt tallene.
     

Ha stadige repetisjoner av denne aktiviteten gjennom hele året. 

  • Når man går over til større tall kan man vise bilder av penger fra ulike land, og studere hvordan tallene på pengene skrives.  Mange elever har aldri vært oppmerksom på skriften på pengene før, så på denne måten fokuserer vi oppmerksomheten på skriften. Elevene har kanskje vært fokusert på fargen eller bildene på pengene og slik lært seg hva sedlene står. De har bare knyttet fargen på pengene til tallet og ikke til selve tallsymbolet.
  • Jobb sammen med morsmålslærerne med oppgaver med konkreter slik at morsmålslærerne hele tiden forklarer hva som skjer og slik at de stiller kontrollspørsmål.  
  • Samtale om hvordan vi sier tall på ulike språk, og hvordan språket systematiserer tallene.
     

Flere aktiviteter: 

  • Bruk magnetpenger på tavla og la en og en elev komme på tavla og vise med pengebeløp og skrift det tallet læreren sier. (Magnetbånd kan kjøpes i hobbybutikker og er enkle å klippe opp og lime bak på laminerte ark.)
  • Gå ut og i butikker (avtal med butikkeier på forhånd) og ta bilder av tall. Elevene sender bildene til læreren og læreren viser dem på smartboard etterpå.                                
    • Se på butikkpriser og la elevene uttale tallene og forklare de ulike sifrenes plassering.
    • Veksle penger.
  • Løpediktat 1: Læreren legger ulike ting på gangen med noen mynter ved siden av. Elevene skal komme og forstå beløpet og gå tilbake til gruppa si og si beløpet på norsk, og en på gruppa skal skrive ned riktig tall. 
  • Løpediktat 2: læreren henger bilde av ulike beløp på veggene på gangen og en og en elev kommer ut og ser beløpet, løper tilbake og sier riktig tall til gruppa si.  
  • Stasjonsarbeid:
    • 1. stasjon: veksle gitte beløp som lærer har skrevet på et ark
    • 2. stasjon: sortere penger og skrive riktig tall - på riktig enerplass, tierplass og eventuelt hundrerplass
    • 3. stasjon: Visualisere gitte tall ved hjelp av tierstaver og centikuber
  • Arbeidsark fra “Jeg regner selv 2” (A.L.Gjerdrum, 2016).  Det å bruke arbeidsark med bilder av mengder, kan fortsatt være vanskelig for en del elever fordi de trenger litt tid på å gå over fra konkret til abstrakt, der tegninger og symboler er svært abstrakt for mange. Så her må læreren se an når det kan passe, slik at de ikke gjør ting de egentlig ikke lærer noe av. 
  • Visualisere tosifra tall på perlekjede eller store sirkler på gulvet. Elevene kan stå på sirklene og forklare, eller vise på perlekjedet og forklare.
  • Vis på smart board med tallrammer - la elevene etter hvert komme fram og telle og skrive. 
  • Talldiktater

 

Litteraturliste

  • Gjerdrum, A.L. (2016), Jeg regner selv 1 – 10. Cappelen Damm.
  • Hermanrud, A.G. (2016), Grip 1 – Matematikk, Arbeidsbok. Fagbokforlaget
  • Math Magic – Appstore
  • Matte fra Spireserien.no, hentet: 24.06.2023