Veiledning til film om multiplikasjon

Veiledning og tips til ulike aktiviteter for å lære multiplikasjon - en av filmene fra Ålesund voksenopplæring for undervisning i matematikk på flere språk.

Ålesund voksenopplæring har prøvd ut forskjellige metoder med flerspråklig støtte i grunnleggende matematikkopplæring.  Det er laget seks filmer om forskjellige matematiske temaer fra prosjektet på språkene arabisk, kurdisk, swahili og kinyabwisha.

Teksten nedenfor er metodebeskrivelser/veiledning til filmene i matematikk med flerspråklig støtte. Disse må leses av lærer i forkant av bruk av filmene og videre arbeid med temaene. 

I begynnelsen er det viktig å bare øve praktisk med konkreter og muntlig. Lærer skriver tall, eller viser lapper med tall og regnestykker som man jobber med. Etter hvert kan elevene få flere og flere skriveoppgaver.

  • Læreren legger fram noen grønnsaker som koster 3 kr per stykk, og spør hvor mye de koster til sammen. Læreren bevisstgjør på antall grønnsaker (ganger) og prisen per stykk. 
  • Alle elevene bør aktiviseres og en effektiv måte er for eksempel gjøre slik: Læreren deler ut kronestykker eller andre små ting og sier: 
  • “Legg to kroner i hvert rom – hvor mange kroner er det til sammen?”
    Elevene legger ut kronestykkene.
    • Vi har erfart at å bruke eggekartonger for å visualisere multiplikasjon har vært veldig nyttig fordi det er lett å legge penger gruppevis i rommene i eggekartongen. Elevene forstår konseptet fort, og det er lett å omfordele forskjellige pengebeløp hele tiden.
    • Det er viktig å la elevene både med og uten morsmålslærer forhandle og samtale uten å gi dem noe svar - bare tilrettelegge og eventuelt stille ledende spørsmål. 
    • Det er viktig å snakke og samtale om hvert eneste stykke til å begynne med. Det tar en del tid, men det er verdt det. 
    • Etter hvert skriver læreren ned de muntlige mattestykkene og forklarer hva de skriftlige symbolene betyr.
    • Repetisjon og variasjon (se omtale av læringsøkt om divisjon). 

Elevene kan også gjøre dette uten bruk av eggekartong. 

  • Lage mat (vafler, pannekaker, muffins): Læreren kan på forhånd lage en veldig liten oppskrift, som elevene må doble eller tredoble. I klassen går man gjennom hele oppskriften på tavla, og viser samtidig de ulike kjøkkenrekvisitaene. Så kan man gå gjennom oppskriften og doble eller tredoble hver ingrediens. Erfaring viser at det engasjerer elevene mye, og at det er viktig at en og en får svare, slik at alle får vist at de kan. Det er lurt å bruke minst 1 - 2 timer på dette (alt etter om de kan ord for kjøkkenting og ingredienser og om de har lært å lese litt på dette stadiet.) 
  • Det å samtale om at det vi gjør på kjøkkenet også er matte, er erfaringsvis nyttig. Noen forbinder matte med det som skjer inni klasserommet, og ikke andre steder. Derfor er dette viktig å snakke om og ha med sammenhengen til hverdag og dagligliv hele tiden.
  • Vi har god erfaring med at morsmålshjelperne får hver sin gruppe å lage vaflene, pannekakene eller muffins med. En gruppe kan lage vafler og en annen gruppe kan lage pannekaker. Alle elevene i gruppa må få anledning til å bruke både desilitermål og vekt. Da signaliserer vi at det er matte og at alle skal lære matte, ikke bare den eleven som er vant til å lage mat. 
  • Oppskriftene kan brukes til å lage utfyllingsoppgaver og andre oppgaver i etterkant. Dermed får de nærlese oppskriftene enda mer (se eksempler i vedlegg) 
  • Baking bør gjentas.  
  • Mange ulike repetisjoner av aktiviteten som vist på filmen. 
  • Samtale med morsmålsstøtte om hva vi bruker multiplikasjon til (når vi teller noe det er mye av, når vi skal lage mye mat, når vi kjøper mye av samme vare osv.)
  • Telle to og to, tre og tre, fire og fire osv. på perlekjedet, med centikuber, eller uten noen ting. Telle både på norsk og morsmål.
  • Fargelegge på et hundrerark hvert andre, tredje eller fjerde tall, og lære å bruke dette arket som hjelpemiddel i multiplikasjon. 
  • Morsmålshjelper samtaler med elevene om hvorfor det er viktig å bruke disse hjelpemidlene som en læringsstrategi.
  • Visualisere multiplikasjon på smartboard ved bruk av gratisappen på internett number frames.  
  • “Jeg regner selv 5” (A.L. Gjerdrum, 2016) skriftlige oppgaver
  • Vedlagte oppgaver
  • Yatzy
  • Bingo - læreren sier noen regnestykker og elevene markerer svaret på bingoplata ved å legge på små papirlapper.

Litteraturliste

  • Gjerdrum, A.L. (2016), Jeg regner selv 1 – 10. Cappelen Damm.
  • Hermanrud, A.G. (2016), Grip 1 – Matematikk, Arbeidsbok. Fagbokforlaget
  • Math Magic - Appstore
  • Matte frå Spireserien.no, hentet: 24.06.2023