Premiere på forestillingen «Wageni»

10. mars kl. 15.00 inntar rundt 70 barn og unge fra mer enn 25 ulike nasjonaliteter scenen på Parken kulturhus for årets Fargespill.

Dansere med mange farger - Klikk for stort bileteFargespill er klar for premiere på forestillingen «Wageni» Ålesund kommune

Fargespill er et fredsskapende kunstprosjekt som handler om møter mellom mennesker, der musikk og dans blir brukt som et universelt språk som forener oss. Gjennom forestillingen «Wageni» vil de dyktige sangerne og danserne vise frem kulturskattene sine sammen med et fantastisk band. Den energien og uttrykkskraften aktørene viser er med på å gjøre Fargespill til noe unikt, som gang på gang får publikum til å fylle store konsertsaler.

På scenen blir historier flettet sammen, der hvert enkelt menneske gir en flik av sin identitet til fellesskapet gjennom sang og dans. Fargespill er en hyllest av hvem vi er sammen her og nå - i et mangfoldig Ålesund.

Tittelen "Wageni" er hentet fra en låt fra Kenya som er med i forestillingen:

"Gjest, hvor er du?
Først vil vi se deg
For det andre vil vi høre deg
For det tredje vil vi se hva du gjør
Og for det fjerde vil vi se din glede"

Feirer 20 år i Norge

Fargespill markerer sitt 20-årsjubileum i år, og feiringen ble gjennomført med jubileumsforestillingen "Kahardu" i Grieghallen den 28. januar. Det hele startet i 2004, da musikerparet Ole Hamre og Sissel Saue satte opp en forestilling under Festspillene i Bergen. Fargespill har siden den gang blitt anerkjent som et prosjekt med fredsskapende kraft, og i 2018 ble det til og med nominert til fredsprisen.

Fargerik scene - Klikk for stort bileteFargespill sin jubileumsforestilling "Kahardu" i Grieghallen den 28. januar. Helge Hansen

I dag finner vi hele ni ulike kompanier rundt om i Norge, spredt fra sør til nord, med byer som Bergen, Oslo, Ålesund, Trondheim, Larvik, Østfold, Bodø, Tromsø og Kristiansand, og fra begynnelsen i 2004 har over 400 000 personer hatt gleden av å oppleve en Fargespill-forestilling i hele landet.

I Ålesund startet Fargespill i 2016, og årets forestilling markerer den sjette i rekken.

Et sted man kan utvikle seg

Fargespill er et sted man kan utvikle seg innen sang og dans, og ikke minst er det veldig sosialt.

-Vi driver egentlig et musikk- og danselaboratorium, der vi utforsker stilarter, kulturelle uttrykk, tradisjonsmusikk og moderne popkultur – og vi tar utgangspunkt i hva fargespillene selv kommer med av kulturskatter- de er den største ressursen. Fargespillene består av barn og unge (6-25 år) med ulik kulturell bakgrunn: flyktninger, norske, arbeidsinnvandrere og krysskulturelle, sier Karoline Isaksen som er kunstnerisk leder for Fargespill i Ålesund.

De jobber nå frem mot flere små og store opptredener gjennom året, og de har 2 ukentlige øvinger innen dans og sang som følger skoleruten. Fargespill Ålesund er et samarbeidsprosjekt mellom Ålesund Kommune og Fellesverket Røde kors, og øvingene finner sted i lokalene til Fellesverket i Storgata 25.

Det blir premiere 10.mars kl. 15.00 med påfølgende forestilling kl. 18.00. Det var opprinnelig satt opp to skoleforestillinger mandag 11.mars, men på grunn av en enorm stor interesse har det blitt satt opp en ekstra forestilling. Skoleforestillingene blir mandag 11. mars kl. 09.30, 11.00 og 13.00