Feirer nytt orgel med innvielse på avslutningskonsert

For å vise orgelets nytte og betydning, vil Ålesund kulturskole invitere til konsert 12. mars kl. 19.00 i Kulturskolen sine lokaler.

Tre menn rundt et orgel - Klikk for stort bileteNikolas Fehr (organist i Ålesund kirke), Marc Labruijere (lærer/ organist ) Ålesund kulturskole og Miki Campins ( avdelingsleder i Ålesund kulturskole er glad for det nye orgelet som endelig er på plass ved kulturskolen Ellen Taraldset

Denne markeringen vil være en kombinasjon av avslutningskonsert for årets orgelkurs og innvielse av det nye orgelet. Har vil det bli musikk av Bach, Grieg, filmmusikk og Queen.

Det vil også bli holdt konsert søndag 17. mars kl. 18.00 i Ålesund kirke, der 9 orgelelever deltar sammen med elever fra musikklinjen ved Ålesund videregående skole, kantor i Ålesund kirke, Nikolas Fehr, og orgellærer Marc Labruijere.

Et «kult» instrument

Det er mange som synes at orgel er et «kult» instrument, men ikke alt av repertoar fenger like mye. Det meste av musikk som er skrevet for orgel er klassisk, så da gjelder det å finne noe som fenger ungdommer og som de kjenner igjen. Dette kan være alt fra kjente, lette klassiske stykker til filmmusikk og rock.

For å hjelpe kulturskolen har Ålesund kirkelige fellesråd og Møre bispedømme gått sammen for å gi økonomisk hjelp, så nå har Ålesund kulturskole endelig fått på plass et digitalt orgel.
Dette er et orgel som vil skape større interesse for instrumentet, og ikke minst gjøre det lettere tilgjengelig for elever å prøve. Dette er av stor verdi for rekruttering av fremtidige organister, samtidig som vi ivaretar den kirkelige musikk, og kulturarven vi har.

Det blir nå mye lettere å tilby orgel som en del av pianoundervisningen nå når dette nye digitale og mobile orgelet blir stående ved kulturskolen. Flere av elevene syntes dette har vært gøy, og vil gjerne fortsette med orgel. Siden de fleste ikke har orgel hjemme, har ikke dette vært mulig før, men nå vil elevene ha mulighet til å booke tid for å øve på kulturskolen.

Enklere å undervise

Orgel - Klikk for stort bileteDet nye digitale orgelet til Ålesund kulturskole Ellen Taraldset

I de siste fire årene har kulturskolen gjennomført orgelundervisning i Gomerhuset på Skodje, noe som har hatt en stor interesse blant elevene.

Kulturskolen tilbyr orgelkurs for barn, ungdom og voksne. Så langt har det til sammen vært 25 elever som har deltatt på orgelkurs, og 12 har meldt seg på hittil i år. Denne interessen har resultert i en rekke kirkekonserter, julekonserter, samspillkonserter med korps og andre ensembler som blant annet Indre strøk, Rhythm and Horns og Ålesund Symfoni Orkester.

I Ålesund er det mange kirker med gode orgel, men for å benytte seg av disse oppstår det gjerne utfordringer. Det kan være vanskelig å finne ledig tid som passer både eleven og læreren, eller reising som gjør det vanskelig å gjennomføre orgelundervisning i den vanlige kulturskoleplanen. Derfor vil det å ha et digitalt og mobilt kirkeorgel stående i kulturskolen, gjøre det vesentlig enklere for alle parter. Spesielt siden orgelet kan flyttes til eksterne lokaler ved behov. Dette vil bidra til en mer utstrakt formidling av både musikken og instrumentet.

Ålesund kulturskole tilbyr også kortkurs. Her vil elevene bli kjent med instrumentet, de får tid til å øve på orgel og de får lære mer om orgelhistorie og orgelregistrering.

Det ønskes velkommen til å delta både som publikum og som søker på kommende orgelkurs i anledning Orgelløft i Ålesund kommune.