Konferansen "Ditt ansvar - min skjebne"

4. desember blir det arrangert en konferanse om vold i nære relasjoner, der brukerstemmene er i fokus. Fagfolk og andre interesserte er velkommen.

Illustrasjon med mennesker - Klikk for stort bilete"Playing by the rules" Liza Hasan

Vold i nære relasjoner er et stort samfunns- og folkehelseproblem og alle offentlig ansatte har et ansvar i å avdekke og forebygge. Målet med konferansen er å gi deg som fagperson en dypere innsikt i de volds- og overgrepsutsattes utfordringer.

Om konferansen

• Tid: 4. desember kl 09.00 - 16.00
  • Sted: Bystyresalen, lavblokka Rådhuset i Ålesund. Inngang ved biblioteket.
  • Pris: 200,- . Det blir servert kaffe og te, og en enkel lunsj. Faktura sendes.
  • Arrangører: Krisesenteret, IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet) og Politiet

Jeg melder meg på konferansen
(bindende påmelding

09.00-09.15: Åpning av konferanseen*
09.15-10.45: Krisesenteret + brukerstemme Ellen Roberg
10.45-11.00: Pause
11.00-11.30: Politiet
11:30-12:30: Lunsj med oppfordring til å mingle
12.30-13.30: Brukerstemme Marita Jasmin Godø
13:30-13:50: Pause
13.50-15.20: Mangfoldsrådgiver + brukerstemme Maria Hanadi Tanberg
15.20-16.00:Oppsummering og spørsmål i plenum

Brukerstemmene og foredragsholderne/ etatene/tjenestene er tilgjengelige om noen ønsker å snakke etter konferansen.

Foredragsholdere

Cecilie Teunissen

Cecilie Rønstad Teunissen er leder ved Krisesenter for Sunnmøre. Vold handler om så mye mer enn det å slå og stadig flere oppsøker vårt interkommunale Krisesentertilbud. Cecilie har vært leder i Ålesund kommune i 25 år og har lang erfaring fra arbeid med psykisk helse og vold i nære.  Hun vil gi en innføring i fenomenet vold i nære relasjoner og presentere tjenesten som Krisesenteret gir.

Ellen Roberg

Ellen Roberg er en foredragsholder og aktivist som kjemper for voldsofre og deres rettigheter. Hun holder foredrag ved Politihøgskolen, OsloMet, og over hele Norge, med fokus på forebygging av vold og utfordringene knyttet til omvendt voldsalarm og barn som vokser opp på sperret adresse. Ellen er også medforfatter av boken “Veien ut av vold, overgrep og utnyttelse”, sammen med Gunhild Vehusheia og Wanja Sæther.

Marita Jasmin Godø

Marita Jasmin Godø vil ta utgangspunkt i sin egen livshistore som har vært preget av grov omsorgssvikt. Innlegget gir et bredt kunnskapsløft ved å sette fokus på funksjonsnivå, psykisk helse, ungdom, brukermedvirkning og et etterlengtet dykk i traumeproblematikk.

For ansatte i offentlig sektor kan traumeutsatte være en svært krevende gruppe å samhandle med, og det er nettopp disse som oftest havner hos NAV, faller tidlig ut og uteblir fra samfunnet. Marita er et ekte løvetannbarn. En som har klart seg til tross for en barndom preget av rus, vold og seksuelle overgrep. Hør og lær hvordan et så dystert utgangspunkt i livet og flere stillesittende år i NAV-systemet blitt til en suksesshistorie? Hvordan kan vi bli bedre fagfolk i møte med våre brukere?

Mari Reistad Fostervold, Ingrid Korsnes Hildre og Evelyn Røren

Maria, Ingrid og Evelyn kommer alle fra Møre og Romsdal politidistrikt hvor de har ulike ansvarsområder innenfor forebygging og bekjempelse av vold i nære relasjoner, æresrelatert kriminalitet og beskyttelse av trusselutsatte personer, herunder ved hjelp av tiltakene sperret adresse og omvendt voldsalarm. De vil holde innlegg som belyser politiets metoder og satsing innenfor disse kriminalitetsfeltene.

Lars Due-Tønnessen

Lars jobber som mangfoldsrådgiver, og veileder i saker om negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, tvangsekteskap mv. Lars har jobbet med vold- og overgrepssaker i mange ulike roller. Blant annet som advokat i straffesaker og barnevernssaker, som spesialrådgiver for vold og seksuelle overgrep mot barn i Redd barna, som seniorrådgiver i Barne- ungdoms- og familiedirektoratet, og som styremedlem og styreleder i Nok.Norge, paraplyorganisasjonen til de fleste av landets støttesentre for overgrepsutsatte.

Lars vil snakke om vold i nære relasjoner sett fra et kollektivistisk perspektiv, og betydningen av kartlegging i saker med æresrelatert vold og negativ sosial kontroll.

Maria Hanadi Tanberg

kommer fra Jerusalem. Hun har palestinsk far, og norsk mor. Maria og hennes datter flyttet til Norge sommeren 2023. I Jerusalem jobbet hun i kirkens Nødhjelp med fokus på kvinne rettigheter i Midøsten og senere som likestillingsrådgiver hos det Svenske konsulatet.

Samtidig med at hun jobber for kvinners rettigheter og med tema som vold i nære relasjoner og kjønns-relatert vold som et samfunnsproblematikk, blir hun selv utsatt for psykisk vold fra sin ektemann. Maria har gått gjennom en lang prosess for å komme seg ut av volden og ekteskapet.

Maria vil presentere sin historie og reflektere om hvordan det kulturelle møter det faglige.