KLUe - Kliniske utdanningsenheter

Satsinga er eit samarbeid mellom NTNU og Ålesund kommune for å styrke utdanning, fagutvikling og forsking, og auke pasientsikkerheit og tenestekvalitet.

Studentenes praksisstudier utgjør halvparten av sykepleieutdanningen og er avgjørende for utvikling av klinisk kompetanse. Forskning viser behov for å styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjoner og praksisfelt for å sikre gode læringsmiljø i klinisk praksis.

Prosjektorganisering

Styringsgruppen for prosjektet består av instituttleder IHA og kommunalsjef Helse. I arbeidsgruppen inngår virksomhetsledere og andre representanter fra Ålesund kommune, deltagere fra NTNU og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) Møre og Romsdal, studenter og prosjektleder.

Hva er KLUe?

Klinisk utdanningsenhet (KLUe) er utviklet for å møte behovet for samarbeid mellom utdanning og praksisarena. Internasjonalt kalles slike enheter Dedicated Education Unit, og forskning viser at kliniske utdanningsenheter kan føre til et styrket læringsmiljø for studenter og ansatte. KLUe er en arena for utvikling av konkrete, praksisnære læringsaktiviteter, kunnskapsoverføring, samt kvalitet- og utviklingsarbeid.

  • Hensikt
    • Styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt
      • Økt klinisk kompetanse
      • Økt utdanningskvalitet
  • Sikre sammenheng i læring og oppfølging av studenter
  • Fremme samarbeid om fagutvikling og forskning

Kjennetegnet til en KLU enhet

Studentene føler seg mer inkludert på praksisplassen og at det er utstrakt samarbeid mellom lærere og veiledere som bidrar til et godt læringsmiljø. Studentene deltar i kvalitetsarbeid og fagutviklingsprosjekt i virksomhetene. KLUe fremmer rekruttering og bidrar til å beholde sykepleiere i kommunehelsetjenesten. 
KLUe viderefører igangsatt utviklingsarbeid i kommunehelsetjenesten som Styrket veiledning i praksis (SVIP) og Elektronisk studentevaluering (ESV).

Erfaringer fra prosjektet de to siste årene

Etablering av KLUe har ført til et tettere samarbeid om studentenes læring mellom NTNU og praksisfeltet. Det har vært særlig fokus på å utarbeide felles mottaksrutiner for studenter i praksis, parpraksis og bruk av simulering som metode for å fremme læring. SVIP har vært veiledningsmodell, og flere av veilederne har fullført praksisveilederutdanning. Det har vært en utfordring å sikre god informasjonsflyt om KLUe fra ledelse til veiledere, lærere og studenter.

Kriterier for KLUe

Arbeidsgruppa har definert sentrale kriterier for at en virksomhet skal kunne identifisere seg som en Klinisk utdanningsenhet. 

Kriterier for KLUe Læringsmiljø
Læringsmiljø
Rutine for mottak av studenter
Studentevaluering
Veileder med formell veilederutdanning
Praksislærere i tett samarbeid med veiledere og styrket veiledning i praksis (SVIP)
Bruk av varierte læringsmetoder som parpraksis, simulering, refleksjonsvakt og studentdrevet avdeling
Kriterier KLUe fagutvikling og forskning
Fagutvikling og forskning
Kontinuerlig forbedringsarbeid ved bruk av kartleggingsverktøy og utvikling av observasjonskompetanse.
Studentoppgaver med relevans for praksissted med arbeidskrav, bacheloroppgave og masteroppgave
Deling av kunnskap/erfaringer i arbeidsgruppemøter, delta på konferanser, fagtimen, populær- og vitenskapelige publiseringer og inngå i relevante nettverk
Kombinert stilling mellom Ålesund kommune og NTNU

Kontaktpersoner

Kontaktpersoner finner du på nettsiden til NTNU i Ålesund.