De som var på VR-demonstrasjon på Aspøy skole.Fra idé til innovasjon
VRINK-prosjektet ble etablert for å utforske hvordan virtuell virkelighet (VR) kan bidra til inkludering av barn og unge som står i fare for utenforskap. Initiativet bygger på erfaringene fra E-teams i Ålesund kommune, som viste hvordan digitale arenaer kan skape fellesskap og mestring.
Etter ett år med utprøving er VRINK-prosjektet halvveis, og lærere, ledere og fagpersoner fra hele kommunen har hatt erfaringsmøtet for å dele erfaringer og diskutere veien videre.
- Vi ønsket å ta med oss lærdommen fra E-teams og utforske hvordan teknologi kan brukes til å støtte barn og unge, sa Cecilie Campbell i sitt innlegg. Hun understreket at kommunen har en kultur for å være framoverlent og prøve ut nye teknologier.
Sterk lederforankring
Kommunalsjef for oppvekst, Hildegunn PedersenKommunalsjef for oppvekst, Hildegunn Pedersen, var tydelig på at forankring er avgjørende: - Vi må satse på utvikling og utprøving av nye muligheter, og sørge for at dette vises igjen i våre strategiske planer.
Hun minnet om at VR ikke bare er teknologi, men et verktøy for å møte elever der de er – og skape nye arenaer for læring og inkludering.
Erfaringer fra praksis
Møtet, som ble holdt på Aspøy skole, startet med at deltakerne fikk se hvordan VR brukes som en stasjon i undervisningen.
Flere nøkkelpersoner i prosjektet delte erfaringer:
- Helge Veum, virksomhetsleder for Teknologi og innovasjon, fortalte om erfaringer fra andre innovasjonsprosjekt i Ålesund kommune og hva vi kan lære av dem. Han minnet også om at "Forsvarlig teknologibruk handler ikke bare om innovasjon, men om trygghet for de yngste".
- Lærerne Øyvind Rambech og Linn Jeanette Rønes delte både muligheter og utfordringer: - VR gir elevene motivasjon og mestringsfølelse, men tekniske utfordringer og mangel på flåtestyring kan være krevende.
- Christel Rasch Olsen, avdelingsleder ved Hatlane skole, pekte på ledernes rolle:
- Det handler om å gi lærere tid og trygghet til å prøve. VR kan skape engasjement, mestring og samarbeid – men vi må bygge kompetanse og struktur.
flåtestyring kan være krevende. Vi må ha gode systemer for administrasjon og opplæring. - Prosjektleder i kommunen for VRINK prosjektet Trond Brynestad minnet om at teknologiinnovasjon er mer enn utstyr: - Teknologiinnovasjon er 5 % teknologi og 95 % prosess.
Linn Jeanette Rønes og Øyvind Rambech under sitt innlegg.Veien videre - deling og forankring
Prosjektet har identifisert gode praksiser for bruk av VR i undervisning og sosial trening. Fremover blir hovedfokuset å gjøre disse tilgjengelige for flere skoler og virksomheter i Ålesund kommune. Det innebærer:
- Flåtestyring av VR-utstyr for enkel administrasjon
- Ressursbank med undervisningsopplegg og erfaringsdeling
- Kompetansebygging gjennom opplæring og felles arenaer
- Organisering og infrastruktur som sikrer lik tilgang og trygg bruk
Prosjektleder Aslak Steinsbekk avsluttet med et blikk på hva som skal til for å gjøre normaliseringsprosessen: - For at VR skal bli en naturlig del av hverdagen, må vi jobbe med meningsskaping, deltakelse, handling og evaluering. Det er prosessene som avgjør om vi lykkes.