VR gir nye muligheter for inkludering

Ålesund kommune satser på virtuell virkelighet for å styrke inkludering i skole og kommunale tjenester. Nå er VRINK-prosjektet halvveis, og gode erfaringer deles for å gjøre VR til en naturlig del av hverdagen.

En gruppe voksne. - Klikk for stort bileteDe som var på VR-demonstrasjon på Aspøy skole.

Fra idé til innovasjon

VRINK-prosjektet ble etablert for å utforske hvordan virtuell virkelighet (VR) kan bidra til inkludering av barn og unge som står i fare for utenforskap. Initiativet bygger på erfaringene fra E-teams i Ålesund kommune, som viste hvordan digitale arenaer kan skape fellesskap og mestring.

Etter ett år med utprøving er VRINK-prosjektet halvveis, og lærere, ledere og fagpersoner fra hele kommunen har hatt erfaringsmøtet for å dele erfaringer og diskutere veien videre.

- Vi ønsket å ta med oss lærdommen fra E-teams og utforske hvordan teknologi kan brukes til å støtte barn og unge, sa Cecilie Campbell i sitt innlegg. Hun understreket at kommunen har en kultur for å være framoverlent og prøve ut nye teknologier.

Sterk lederforankring

Dame holder foredrag - Klikk for stort bileteKommunalsjef for oppvekst, Hildegunn Pedersen

Kommunalsjef for oppvekst, Hildegunn Pedersen, var tydelig på at forankring er avgjørende:  - Vi må satse på utvikling og utprøving av nye muligheter, og sørge for at dette vises igjen i våre strategiske planer.

Hun minnet om at VR ikke bare er teknologi, men et verktøy for å møte elever der de er – og skape nye arenaer for læring og inkludering.

Erfaringer fra praksis

Møtet, som ble holdt på Aspøy skole, startet med at deltakerne fikk se hvordan VR brukes som en stasjon i undervisningen. 

Flere nøkkelpersoner i prosjektet delte erfaringer: 

  • Helge Veum, virksomhetsleder for Teknologi og innovasjon, fortalte om erfaringer fra andre innovasjonsprosjekt i Ålesund kommune og hva vi kan lære av dem. Han minnet også om at "Forsvarlig teknologibruk handler ikke bare om innovasjon, men om trygghet for de yngste".
  • Lærerne Øyvind Rambech og Linn Jeanette Rønes delte både muligheter og utfordringer:  - VR gir elevene motivasjon og mestringsfølelse, men tekniske utfordringer og mangel på flåtestyring kan være krevende.
  • Christel Rasch Olsen, avdelingsleder ved Hatlane skole, pekte på ledernes rolle:
    - Det handler om å gi lærere tid og trygghet til å prøve. VR kan skape engasjement, mestring og samarbeid – men vi må bygge kompetanse og struktur.
    flåtestyring kan være krevende. Vi må ha gode systemer for administrasjon og opplæring.
  • Prosjektleder i kommunen for VRINK prosjektet Trond Brynestad minnet om at teknologiinnovasjon er mer enn utstyr: - Teknologiinnovasjon er 5 % teknologi og 95 % prosess.
En dame og en mann holder foredrag. - Klikk for stort bileteLinn Jeanette Rønes og Øyvind Rambech under sitt innlegg.

Veien videre - deling og forankring

Prosjektet har identifisert gode praksiser for bruk av VR i undervisning og sosial trening. Fremover blir hovedfokuset å gjøre disse tilgjengelige for flere skoler og virksomheter i Ålesund kommune. Det innebærer:

  • Flåtestyring av VR-utstyr for enkel administrasjon
  • Ressursbank med undervisningsopplegg og erfaringsdeling
  • Kompetansebygging gjennom opplæring og felles arenaer
  • Organisering og infrastruktur som sikrer lik tilgang og trygg bruk

Prosjektleder Aslak Steinsbekk avsluttet med et blikk på hva som skal til for å gjøre normaliseringsprosessen: - For at VR skal bli en naturlig del av hverdagen, må vi jobbe med meningsskaping, deltakelse, handling og evaluering. Det er prosessene som avgjør om vi lykkes.