Kommunedirektørens forslag til budsjett 2026
Ålesund kommune
I 2025 har Ålesund kommune styrket evnen til omstilling og utvikling. Likevel er det fortsatt ubalanse mellom inntektene og innbyggernes behov, så omstilling må fortsatt være et viktig satsingsområde. Flere enheter har allerede gjort tiltak for å jobbe mer effektivt.
Budsjettrapportene viser at kommunen fortsatt har en krevende økonomi, og årsprognosen påvirkes av usikre faktorer som skatteinntekter og finans. Det er ventet at kostnadene vil øke mer enn inntektene de neste årene. Derfor må arbeidet med omstilling fortsette å ha høy prioritet. Dette har vi tatt med oss når vi nå presenterer kommunedirektøren sitt forslag til budsjett for 2026, og handlings- og økonomiplan for 2026-2029.
Jon Steven Hasseldal Det er trangt økonomisk og gjelda øker. Samtidig er 2026 et mulig vindu, og der må politikerne være sitt ansvar bevisst. Det blir viktig å ikke barbere avsetningen til disposisjonsfondet. Vi må spare for fremtiden, for det blir verre i årene fremover. Det er også viktig å ikke blåse opp skatteinngangen, for prognosene der viser det motsatte, at det blir mindre skatteinngang. Kort sagt, politikerne må være modige og tøffe, og ikke falle for fristelsene og bruke av det vi setter på disposisjonsfondet, sier kommunedirektør Jon Steven Hasseldal.
Økonomiske tiltak må kobles med strategisk utvikling
Økonomisk rapporteringer fra virksomhetene gjennom 2025 bekrefter at det er utfordringer innenfor alle kommunalområder. Enkelte områder har fått styrket sine rammer gjennom budsjettjusteringer, men behovet for langsiktig planlegging og prioritering er fortsatt stort. Dette understreker viktigheten av å koble økonomiske tiltak med strategisk utvikling – både for å sikre bærekraftig drift og for å møte framtidige demografiske og samfunnsmessige utfordringer.
- Det er fortsatt høy risiko for avvik, og følgende faktorer vurderes som særlig kritiske:
- Kapasitet og kompetanse til nødvendig omstilling
- Tilgjengelige ressurser til å drive omstilling samtidig som ordinær drift skal opprettholdes
- En sliten og endringstrøtt organisasjon
-Vi har tatt de politiske signalene på alvor og foreslår derfor ikke økning av eiendomsskatt i årets forslag. Men det betyr at det er desto mer krevende å komme i balanse, og større omstillinger må til for å dekke inn det vi ellers kunne fått inn av økning i eiendomsskatten, sier kommunedirektøren.
Det er nødvendig å se fremover og vurdere hvordan kommunen kan møte de økonomiske, demografiske og organisatoriske utfordringene som ligger foran oss. Prognosene for 2026 gir et tydelig signal om at omstilling må fortsette, og at tiltak må forsterkes for å sikre bærekraftig utvikling.
Dette er prognosene fremover:
- Forventet vekst i frie inntekter for kommunesektoren nasjonalt: 4,2–4,9 mrd. kroner.
- Estimert handlingsrom utover demografiske merutgifter: 1,1–1,7 mrd. kroner.
- Disposisjonsfondet er under press og kan være uttømt i løpet av året.
Dette er mulige tiltak i årene som kommer:
- Vurdere økning i eiendomsskatt mot slutten av perioden. (2029)
- Redusere driftskostnader gjennom prioritering og effektivisering ved å digitalisere og automatisere arbeidsprosesser.
- Styrke økonomistyringen med tettere oppfølging av budsjettavvik og bedre prognosearbeid.
- Effektivisering gjennom å kutte i aktivitet/støtte til eksterne parter.
Helse:
Bemanningen på sykehjem harmoniseres, og bemanningen på ØHD og Kollen reduseres. Det er foreslått færre årsverk totalt på kommunalområdet, mindre bruk av overtid, og ressurskrevende tjenester foreslås samlokaliseres. Fontenehuset avvikles fra 2028.
Oppvekst:
Det blir færre helsesykepleiere i videregående, og både Verkstad Da Vinci og Newtonrommet er foreslått avviklet fra 2026. Utgifter til private skoler reduseres, og antall ansatte i barnehager, skoler og forebyggende tjenester må reduseres for å komme i balanse.
Samfunn:
Kommunalområdet jobber med en strukturendring, som innebærer sammenslåing av folkebibliotek og skolebibliotek på Ørskog. Endringene som er foreslått vil gi innsparing i hele økonomiplanperioden. I tillegg blir det forslått å samlokalisere innbyggertorget på Skodje med innbyggertorget på Ørskog, i forbindelse med salg av tjenestehuset på Skodje. Frivilligsentralen på Skodje blir videre foreslått samlokalisert med biblioteket på Gomerhuset.
Organisasjon:
Det vurderes mer effektiv bruk av rådhusets arealer, og det satses på utvikling, digitalisering og kompetanse for å øke effektiviteten.
Til tross for store omstillinger er det fortsatt viktig for kommunen å tenke langsiktig og gjøre de riktige investeringene for fremtida som vil bidra til effektivisering av tjenestene. Folketallet i Ålesund forventes å ligge rundt 59 283 i 2029. Det er en svak befolkningsvekst, men med en økende andel eldre og færre yngre. Det gir økt behov for helse- og omsorgstjenester.
Kommunen må derfor prioritere tjenester rettet mot eldre og sårbare grupper på bekostning av yngre aldersgrupper. Vi må også prioritere tiltak som på kort og lang sikt tar ned behovet for kommunale tjenester. En viktig del blir også å vurdere nye samarbeidsformer med frivillig sektor og næringsliv. Og vi må planlegge langsiktig for bemanningsbehov og kompetanseutvikling.
-Nå må vi utsette eller droppe mest mulig av investeringer, med unntak av de som gir effekt. Vi har også prioritert investeringer som gir bedre drift. Det blir viktig for oss å ha lav drift i mange år fremover for å skape rom for å gjøre de investeringene som er helt nødvendige, sier kommunedirektør Jon Steven Hasseldal.
Kommunen prioriterer investeringer som bidrar til effektivisering av driften og er i tråd med “Strategi for heilskapleg innsatstrapp”. Her er en oversikt over noen av tiltakene:
- Fortsette med Startlån og tilskudd til etablering i egen bolig. Gjennom Husbankens ordning for startlån.
- Det gjøres store investeringer innen vann og avløp, for eksempel Kongshaugen renseanlegg, Fremmerholen vannbehandlingsanlegg. Kommunens andel i Bypakke Ålesund er også store investeringer fremover.
- Digitalisering av byggesaker
- Digitale hjelpemidler - dysleksivennlig skole
- Borgundfjordprosjektet – med fokus på opprydding av forurensning i Aspevågen.
- Helhetlig utvikling av Aksla, med fokus på trafikksikkerhetstiltak og fasiliteter for turisme og rekreasjon.
Kommunedirektøren har valgt å korrigere ÅKE sitt forslag med følgende:
- Bygg offentlig tjenester - Sørsida (Tidl. Ny kulturskule) - fremskyndet til 2029
- Etablering av ny brannstasjon - forskjøvet til 2027
- Forsterkede boliger - helse - fremskyndet til 2026
- Disse prioriteringene står i henhold til kommunedirektøren sine prioriteringer for kommunekassen.
Kommunen ser økende krav til innsats innen sikkerhet, beredskap, klima og digitalisering. Det blir viktig å integrere klima- og naturhensyn i planprosesser. Vi må også styrke beredskapsarbeidet og sikre robusthet i kritiske funksjoner. Kommunen møter økende krav til effektivitet, kvalitet og kompetanse, samtidig som teknologisk utvikling gir nye muligheter. Etter arbeid med kommunesammenslåing og -deling har utviklingsarbeidet fått et etterslep. For å ta igjen dette foreslår kommunedirektøren å opprette en utviklings- og digitaliseringspott på 5 millioner kroner:
- 2,5 mill. til driftstiltak (kompetanseheving, prosjektledelse, frikjøp, konsulenter m.m.)
- 2,5 mill. til investeringer (digitale verktøy, systemer, utstyr, integrasjoner m.m.)
Målet er å øke utviklingstempoet, fremme innovasjon, styrke samarbeid, redusere manuelle oppgaver og forbedre tjenestekvalitet og brukeropplevelse.
Portrett
Ved å etablere denne potten tar kommunen et viktig grep for å styrke sin utviklingskraft og fremtidige bærekraft. Det gir fleksibilitet til å handle raskt, teste nye løsninger og sikre kontinuerlig forbedring – til beste for både ansatte og innbyggere, sier assisterende kommunedirektør, Anne Mette Liavaag.
Utfordrende for alle kommuner
Rekordmange kommuner i Norge har lite økonomisk handlingsrom, og det vises til de svakeste resultatene på nesten 40 år i 2024. 58 % av alle kommuner hadde et negativt netto driftsresultat, hovedgrunnen er høy lånegjeld. Prognosene viser at dette vil fortsette videre. For Ålesund sin del vil utfordringsbildet forverre seg på grunn av store investeringer ut i økonomiplanperioden.
Slik blir årets budsjettprosess:
- 30.09: Politisk sak sendes ut til formannskapet (blir tilgjengelig offentlig i løpet av formiddagen 30. september)
- 21.10: Behandling i formannskapet
- 21.10-4.11: Høring av formannskapets budsjettforslag
- 13.11: Behandling i kommunestyret
I tillegg er det egne møter med drøfting hos tillitsvalgte og i partssammensatt utvalg.
Aktuelle lenker: