Ålesund skal bli byen hvor unge skaper framtida

Et omfattende omdømmeprosjekt er i gang i Ålesund, med mål om å gjøre byen enda mer attraktiv for unge mellom 18 og 35 år. Prosjektet er et samarbeid mellom akademia, næringsliv og det offentlige, og ble startet i januar 2025.

Felles innsats for et sterkere omdømme

Prosjektet har fått støtte fra TEFT-midler fra Sparebanken Møre, som har blitt brukt til innsiktsarbeid, spørreundersøkelse og workshop. Arbeidet har så langt gitt verdifull innsikt i hva som påvirker unge i valg av bosted, og hvordan Ålesund kan styrke sitt omdømme.

– Vi ønsker å gjøre Ålesund til en by hvor folk trives og vil bli – enten de allerede bor her eller vurderer å flytte hit, sier prosjektgruppen.

Hva er viktig for unge?

Undersøkelsen, som ble gjennomført i samarbeid med Norstat, har fått svar fra hele 975 personer. De viktigste faktorene for valg av bosted er:

  • Spennende jobbmuligheter
  • Sosialt nettverk og tilhørighet
  • Natur og friluftsliv
  • Et godt sted å starte familie
  • Kulturtilbud og uteliv

Ålesunds styrker og utfordringer

Respondenter med tilknytning til Ålesund trekker frem natur og friluftsliv, spennende jobbmuligheter og kulturtilbud som viktige grunner til å bo her. Samtidig peker noen på utfordringer som manglende inkludering og utvikling i enkelte områder.

40 % av respondentene opplever at inntrykket av byen de bor i har blitt bedre de siste årene. Bedre kulturliv, økt fokus på inkludering og et mer inkluderende næringsliv trekkes frem som positive endringer.

Workshop

De ferske funnene fra spørreundersøkelsen ble presentert onsdag 29. oktober. Da var om lag 60 ulike samfunnsbyggere og representanter fra målgruppen samlet for å jobbe videre med funnene og hvordan vi sammen kan styrke omdømmet til Ålesund.

Veien videre

I desember vil det komme en innsiktsrapport som samler tidligere omdømmeundersøkelser, kandidatundersøkelser, innsikt fra andre prosjekter og fra prosjektets spørreundersøkelse fra 2025. Deretter går prosjektet inn i en ny fase med strategi- og konseptutvikling. Målet er å konkretisere tiltak som treffer målgruppen og styrker Ålesunds attraktivitet ytterligere.

– Vi har fått gode innspill fra målgruppen og eksterne aktører, og ser frem til å jobbe videre med konkrete tiltak som gjør Ålesund til et enda bedre sted å bo for unge, sier arbeidsgruppen.

Disse står bak prosjektet