Bypakke Ålesund har blant annet fått penger til å bygge nye busstopp langs E136 ved Volsdalen/Color Line stadion. Busstoppene vil bli brukt av linje 2 og distriktsbussene, og er ønsket av Fram/Møre og Romsdal fylkeskommune. Skissen viser hvordan busslommene kan bli. Det som er gult er selve busslommene, og rosa er forslag til ny gang- og sykkelveg.Tilskuddsordningen har det formelle navnet «Tilbud om avtale om tilskudd til klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet til mindre byområder som ikke er omfattet av ordningen med byvekstavtaler».
Tilskuddsordningen har tidligere blitt tildelt årlig, men fra og med 2025 blir det gitt avtaler for fire år om gangen. Et av kravene for å søke om midler fra tilskuddsordningen er at byområdet må ha en bypakke som er behandlet i Stortinget.
Eduardo Martinez Gutierrez er prosjektleder for Bypakke Ålesund i Møre og Romsdal fylkeskommune sine prosjekter i Bypakke Ålesund.
Møre og Romsdal fylkeskommune
Det er Møre og Romsdal fylkeskommune som har inngått avtalen på vegne av Bypakke Ålesund.
- Pengene bidrar til at vi får til enda flere tiltak gjennom Bypakke Ålesund. Noen prosjekter blir utvidet, og vi får bygget noen prosjekter som manglet finansiering, forteller Eduardo Martinez Gutierrez, prosjektleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.
- Dette er prosjekter som bidrar til å nå nullvekstmålet ved at de legger til rette for at flere kan gå, sykle eller ta bussen, og vi er allerede godt i gang med de første prosjektene.
Prosjektene som får midler
Styringsgruppen i Bypakke Ålesund vedtok i januar 2025 hvilke prosjekter de ville søke om midler til. Styringsgruppen har mulighet til å justere listen årlig, og det kan derfor komme endringer i hvilke prosjekter som får midler.
Prosjektene som er tildelt midler er:
- Sykkelfelt ved Vindgårdsskiftet – prosjektutvidelse: 10 millioner kroner i 2025 til utvidelse av sykkelfelt langs Borgundvegen, i forbindelse med det nye kollektivknutepunktet ved Ålesund sjukehus.
- Fortau på Ytre Hessen – prosjektutvidelse: 3,2 millioner kroner i 2025. Nytt kryss til Sukkertoppvegen i vest, slik at vegen Ytre Hessen kan utvides til to kjørebaner og fortau.
- Nye busstopp langs E136 ved Volsdalen/Color Line stadion: 20 millioner kroner i 2026 og 2027. De nye busstoppene vil sikre et kollektivtilbud til et område med mange boliger og fritidsaktiviteter - blant annet i Sunnmørshallen og på Color Line stadion. Området mangler busstopp i dag.
- Busstopp i Lerstadbakken - prosjektutvidelse: 2 millioner kroner i 2026. Dagens busstopp mangler fortau og trygt krysningspunkt, har dårlig sikt og gir utfordringer for bussen på vinterføre. Det nye busstoppet blir bygget lenger opp i bakken, like ved busstoppet i motsatt retning, og etter dagens standard.
- Flisnesvegen – Flisnesbakken: 3 millioner kroner i 2028. Nytt fortau i Flisnesbakken fra Brendahaugen til Ludvikdalen, og to nye gangfelt med intensivbelysning - mellom Flisnesvegen og Flisnesbakken og mellom Flisnesbakken og Lemhaugen.
- Snuplass Fremmerholen: 4 millioner kroner i 2028. Dette er et område med stort potensiale for økt kollektivtransport. Når prosjektet er ferdig kan linje 12 kan gå direkte mellom sentrum og Fremmerholen, og dermed unngå å vente i 12 - 15 min på Moa slik den gjør i dag.
Bypakke Ålesund har fått midler fra tilskuddsordningen de siste tre årene, totalt 45 millioner kroner. Pengene har blitt brukt på gatestopp på Moa, Tonningsgate, Lerstadbakken og sykkelfelt mellom Moa og Hatlaåstunnelen.
Om tilskuddsordningen:
Formålet med tilskuddet er å legge til rette for en klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet ved å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange. Midlene skal bidra til at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange, ofte omtalt som nullvekstmålet. Tilskuddsordningen er omtalt i Prop. 1 S (2024-2025) (Samferdselsdepartementet) (s.123-124).
Du kan lese hele tilbudsbrevet fra Statens vegvesen her. (PDF, 59 kB)