19 av 22 skoler er dysleksivennlige

Ålesund kommune er den største kommunen i Norge som har tatt et slikt grep. Målet er at alle 22 skoler skal bli dysleksivennlige.

Tre personer i samtale, ene er ordfører med ordførerkjede på. - Klikk for stort bileteVaraordfører Monica Molvær og ordfører Håkon Lykkebø Strand deltok på markeringen av arbeidet med å gjøre Ålesundsskkolene dysleksivennlige. Dysleksi Norge

- Vi i Dysleksi Norge er kjempeglade og stolte av å kunne dele at hele 19 av 22 skoler i Ålesund kommune nå er sertifisert som dysleksivennlige! Dette betyr at mange flere barn og unge med dysleksi, dyskalkuli og språkvansker (DLD) får en bedre tilpasset skolehverdag, der de kan oppleve mestring og trivsel, sier fungerende general sekretær i Dysleksi Norge Rita Lie.

Arbeidet med sertifiseringen startet etter kommunesammenslåingen med Haram kommune. Haram hadde allerede sertifisert alle sine skoler før sammenslåingen med nye Ålesund. Etter sammenslåingen ønsket kommunen sterkt å inkludere de andre skolene i dette arbeidet. Sertifiseringene er et resultat av stor innsats fra både lærere, skoleledere og kommunen, som har jobbet for å sikre en skolehverdag der alle elever får den støtten de trenger. Du kan lese mer om arbeidet med dysleksivennlig skole i Ålesund her.

For å oppnå denne sertifiseringen må skolene oppfylle kravene som Dysleksi Norge har satt. Disse inkluderer:

• Opplæring av ansatte for å bedre forståelsen og tilretteleggingen for elever med dysleksi, dyskalkuli og språkvansker.
  • Tilgang til nødvendige hjelpemidler som støtter elevene i hverdagen.
  • Undervisningsmetoder som gir rom for ulike måter å lære på.
  •  Et trygt og inkluderende miljø der elevene kan føle seg sett og hørt.

- Vi kan ikke si annet enn at vi er veldig stolte, sier ordfører i Ålesund, Håkon Lykkebø Strand.

Kommunens ledelse er fullt klar over at dette har vært en stor jobb for skolene, og at de gjerne skulle hatt mer midler til å støtte arbeidet med.

– Derfor er det fantastisk å se at til tross for dette, er stå-på-viljen og motet så stort at vi klarte å få det til. Det fortjener virkelig stort skryt! sier ordfører Lykkebø Strand.

Sammen med varaordfører Monica Molvær og kommunalsjef for oppvekst Hildegunn Pedersen møtte han Dysleksi Norge og skoleledelsen ved Aspøy skole i Ålesund for å markere innsatsen.

De sertifiserte skolene vil fortsette å jobbe med tilrettelegging og støtte, i samarbeid med Dysleksi Norge. Målet er at alle elever, uansett utfordringer, skal få muligheten til å lykkes i skolen på sine egne premisser.

– Dysleksi Norge er svært fornøyd med at Ålesund kommune tar arbeidet med inkludering på alvor. Samarbeidet med skolene og PPT har vært svært godt, og vi gleder oss til å fortsette samarbeidet, sier Rita Lie, fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge.