Skoleregler for kommunale grunnskoler i Ålesund

Skolereglane skal, saman med krava i Opplæringslova § 12 danna grunnlaget for elevanes trivsel og korleis skolane ivaretek deira rett til eit trygt og godt skolemiljø.

Fastsatt av Kommunestyret i Ålesund kommune 20.juni 2024 med hjemmel i lov 9. juni 2023 nr. 30 om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 10-7.

§ 1 Formål

Skolereglene skal bidra til å fremme helse, trivsel og læring for elevene. Det skal legge grunnlag for at elever viser respekt og tar medansvar for et trygt og godt læringsmiljø. Skolen skal samarbeide med elever og foresatte i arbeidet for å nå målene.

Skolereglene skal ivareta den enkelte elevs rettigheter og plikter i tillegg til det som er fastsatt i lov eller på annen måte.

§ 2 Virkeområde

Skolereglene gjelder for de kommunale grunnskolene i Ålesund kommune.

Skolereglene inneholder regler om orden og oppførsel, regler om tiltak som skal kunne benyttes når elever bryter reglementet og regler om fremgangsmåte når slike saker skal behandles.

Skolereglene gjelder for elevene i skoletida på skolens område, på alternative læringsarenaer, skoleturer og ekskursjoner i skolens regi.

Skolereglene gjelder på skolevegen, og brudd på reglene blir håndtert, i samarbeid med foresatte når skolen blir gjort kjent med saka.

Skolereglene setter rammer for hvordan skoledemokratiet skal ivaretas.

Den enkelte skole kan utarbeide regler tilpasset lokale forhold som presiserer reglene i denne forskrifta. Ved eventuell motstrid er forskrift om skoleregler overordnet den enkelte skoles lokale regler.

Rektor fastsetter lokale regler etter medvirkning fra elever og foresatte.

Skolen skal gjøre elever og foresatte kjent med forskrift om skoleregler og skolen sine lokale regler.

§ 3 Elevenes beste og elevens rett til å bli hørt

I alle saker som blir håndtert etter denne forskrifta, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende hensyn.

Skolen skal ivareta elevene sin rett til å bli hørt i alle saker som angår dem.

§ 4 Elevene sine rettigheter

Alle elever har rett til et helsefremmende, trygt og godt skolemiljø. Elevene har rett til å bli behandlet med respekt og omtanke av medelever og voksne på skolen.

Alle som arbeider på skolen skal følge med på skolemiljøet og har aktivitetsplikt for å sikre skolemiljøet til den enkelte elev.

§ 5 Orden

Elevene i Ålesund skal:
a)    Ha med læremiddel og nødvendig utstyr til læringsarbeidet
b)    Gjøre skolearbeid innen fastsatte frister
c)    Møte presis til opplæring og avtaler
d)    Holde orden i utstyr som brukes i opplæringa
e)    Bidra til å holde skolens område inne og ute rent og ryddig
f)    Ikke benytte mobil og smartklokker i skoletida (unntak er regulert i anbefalingene fra Utdanningsdirektoratet Anbefalinger om regulering av mobiler og smartklokker i skolen | udir.no)

§ 6 Oppførsel

Elevene skal bidra til å skape et godt læringsmiljø gjennom god oppførsel Elevene i Ålesund skal:
a) Vise hensyn og respekt for medelever og ansatte
b) Bidra til et godt læringsmiljø for medelever
c) Rette seg etter korrigering fra skolens ansatte
d) Praktisere nettvett og digital dømmekraft
e) Behandle undervisningsmateriell forsvarlig, vise respekt for skolens og andres eiendom
f) Delta i opplæringa og ikke forlate skolens område uten lov

Oppførsel som ikke blir akseptert:
g)  Utsette andre for vold eller trusler om vold
h) Utsette andre for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, rasisme og utestenging. Herunder også kjønnsrelatert trakassering og religiøs trakassering.
i) Jukse ved prøver eller i øvrig skolearbeid. Eksempler på juks er å bruke ulovlige hjelpemidler, samarbeide med andre uten lov eller bruke andre sitt arbeid som sitt eget.
j) Ta med, bruke eller selge snus, tobakk, alkohol eller andre rusmidler
k) Ta med eller bruke gjenstander som kan skade personer, bygninger eller inventar
l) Bruke plagg som delvis eller helt dekker ansiktet

§ 7 Vurdering i orden og oppførsel

Grunnlaget for vurdering i orden er om eleven opptrer i samsvar med § 5 i denne forskrifta. Grunnlaget for vurdering i oppførsel er om eleven opptrer i samsvar med § 6 i denne forskrifta.
Jmfr. Opplæringsforskrifta § 9-2 (Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta) - Lovdata)

§ 8 Sanksjoner

Ved regelbrudd kan skolen benytte følgende sanksjoner:
a)  Anmerkning
b)  Endre friminutt med hensyn til tidspunkt og lengde
c)  Midlertidig ta fra eleven gjenstander som forstyrrer arbeidsro og opplæring
d)  Ta fra eleven snus og tobakk
e)  Ta fra eleven rusmiddel og gjenstander som nevnt i § 6j og 6k
f)  Bortvise elev fra undervisning i enkelttimer eller for resten av skoledagen ved alvorlig eller gjentatte brudd på reglene (Opplæringslova § 13-1)
g)  Bortvise elev på 8.-10.trinn for inntil 3 dager ved alvorlig eller gjentatte brudd på reglene (Opplæringslova § 13-1)
h) Vedta midlertidig eller permanent skolebytte i særlige tilfeller, f.eks dersom oppførselen til eleven går alvorlig ut over tryggheten eller læringa til en eller flere medelever (Opplæringslova § 13-2)
i) Bortvise elev fra skoletur eller arrangement
j) Sette ned karakter i orden og/eller oppførsel etter gjentatte regelbrudd eller særlig grove enkelthendelser jmfr. Opplæringsforskrifta.

I vurdering av hvilken sanksjon som er hensiktsmessig, skal det legges vekt på elevens alder og forutsetninger for å forstå konsekvenser av regelbruddet.

Det skal være samsvar mellom regelbrudd og sanksjon.

§ 9 Saksbehandling

a) Personell og kompetanse
Rektor tar beslutning om bruk av sanksjoner. Ansatte på skolen tar beslutninger innenfor de rammene av mynde som rektor har delegert.

Rektor kan delegere avgjørelser om bortvising fra egen undervisning for inntil to klokketimer til lærer.

Øvrig bortvising blir avgjort av rektor selv eller stedfortreder dersom rektor ikke er tilstede på skolen.

b) Når skolen mener det er nødvendig med sanksjoner
Eleven har alltid rett til å uttale seg til den som skal ta avgjørelse for det blir besluttet å benytte sanksjoner.

Hendelsen og regelbrudd må være godt undersøkt.

Skolen skal dokumentere grunnlaget for bruk av alvorlige sanksjoner.

c) Enkeltvedtak
Ved alvorlige regelbrudd der det blir brukt sanksjoner som nevnt i §8 bokstav g, h, i og j skal saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningslova følges.

d) Nærmere om bortvising
Andre hjelpetiltak eller sanksjoner skal vurderes før bortvising blir brukt. Avgjørelse om bortvising må formidles til foresatte før det blir iverksatt.

Bortvising for resten av dagen kan ikke iverksettes for elever på 1.-7.trinn dersom skolen ikke får varslet foresatte.

e) Om rusmidler og gjenstander som er tatt fra elever
Elever kan hente gjenstander som de er midlertidig fratatt, på slutten av skoledagen.

Tobakk, snus og alkohol skal overlates til foresatte. Ulovlige rusmiddel og gjenstander skal overlates til politiet av rektor.

§ 10 Skadeverk

Ved skadeverk på skolen sine bygninger og/eller eiendeler kan eleven og elevens foresatte gjøres erstatningsansvarlige etter skadeerstatningslova §1-1 og § 1-2.

Elevene kan gis anledning til å utbedre skaden selv dersom dette er å se på som hensiktsmessig.

§ 11 Straffbare forhold

Straffbare forhold skal som hovedregel politianmeldes.

§ 12 Skoledemokrati

Skolene i Ålesund skal som et minimum ha elevråd, FAU og samarbeids- og skolemiljøutvalg (jmfr. Opplæringslova § 10-5)

§ 13 Ikraftsettelse

Forskrift om skoleregler gjøres gjeldende fra 01.08.2024.