Jon Steven Hasseldal, kommunedirektør
Ålesund kommune
– Vi ønsker å samle de boligsosiale virkemidlene på ett sted for å gi innbyggerne bedre, mer tilgjengelige og mer koordinerte tjenester, sier kommunedirektør Jon Steven Hasseldal.
Én dør inn, bedre hjelp ut
Dagens organisering er fragmentert, med ansvar fordelt mellom Ålesund kommunale eiendom KF (ÅKE) og kommunalområde helse. Dette gjør det vanskelig for brukere å vite hvor de skal henvende seg, og skaper behov for omfattende koordinering.
– Vi vet at personer med rett til hjelp i dag risikerer å falle mellom flere stoler. Det er ikke godt nok, sier Hasseldal. – Ett boligkontor vil gjøre det enklere for innbyggerne å få den hjelpen de har krav på.
Støtte fra fagmiljø og brukerorganisasjoner
Forslaget om boligkontor støttes av både Husbanken, NAV og flere brukerorganisasjoner, blant annet LPP og Kirkens Bymisjon. Også eksterne utredninger fra Agenda Kaupang og BDO peker på behovet for å samle ansvar og myndighet.
– Vi ser at dagens organisering skaper unødvendige utfordringer, særlig for personer med rus- og psykiske helseutfordringer, sier Edvard Devold, virksomhetsleder i NAV Ålesund. – Et boligkontor vil kunne gi bedre oppfølging og redusere både kostnader og konflikter.
Ingen nedbemanning – ikke et innsparingstiltak
Etableringen av boligkontoret innebærer en omorganisering, men ikke nedbemanning. Ansatte som i dag jobber med boligsosiale oppgaver i ÅKE vil bli overført til kommunalområde helse. Lønn og arbeidsvilkår videreføres uendret.
– Dette handler ikke om å spare penger, men om å bruke ressursene smartere, understreker Hasseldal.
Politisk behandling i november
Forslaget skal behandles politisk i formannskap 4. november og i kommunestyre 13. november. Dersom det blir vedtatt, vil boligkontoret etableres i løpet av 2026.
Du kan se sakspapirene i Møteportalen.